Hjemme hos os er vi ret gode til at benytte enhver lejlighed til at arrangere og holde sammenkomster i privaten, hvis vi selv skal sige det. Det er alt lige fra mindre middagsselskaber over til fødselsdage og den årlige nytårskur med rigtig mange deltagere. Og så det løse. Det kræver god event-planlægning.
I disse dage skal jeg i gang med at planlægge en af livets store fester, min egen 50 års fødselsdagsfest.
Jeg har gået rundt om den varme grød længe, for det har været svært at beslutte mig for et godt set-up. Udover at det selvfølgelig skal være et festligt arrangement hvor deltagerne får en anderledes oplevelse.
Og så har jeg været gravid både da jeg fyldte henholdsvis 30 og 40 år, men nu hvor jeg bliver 50 år, så er denne tradition brudt. Der bliver ingen gode gange tre. Denne gang skal jeg helt sikkert nyde de bobler og vine som bliver serveret for mig på min runde dag.
Nu gælder det om at få sat sving i planlægningen. Derfor spørger jeg mig selv:
’Hvordan har jeg allermest lyst til at fejre min 50 års dag?’
Skal det være:
- en fest kun for mine veninder eller skal deres mænd også med?
- er det med eller uden børn?
- et arrangement vi holder hjemme eller ude i byen?
- en brunch, frokost eller et aftenarrangement – eller noget helt fjerde?
- hvor stort et budget har vi til at holde fødselsdagsfest for?
Selvom en fødselsdag ikke helt er at sammenligne med en firmaevent for kunder, så er der alligevel en del ligheder, når det gælder planlægning og afholdelse af arrangementet.
Derfor har jeg været i værktøjskassen og fundet min e-bog Skab værdifulde events uden panik i sidste øjeblik, så jeg husker at få det hele med.
Selvom e-bogen egentlig er lavet med udgangspunkt i business-to-business events, så er det helt sikkert muligt at lade sig inspirere.
Og med svarene på hvilken slags arrangement det skal være, så kan detailplanlægningen for alvor begynde inkl. udarbejdelse af drejebogen for hele arrangementet fra start til slut.
Den detaljerede planlægning dækker så alt fra
- invitation
- leje af evt. manglende service, borde og stole
- fastlæggelse af mad- og vinmenu
- borddækning
- skal underholdning være en del af arrangementet
- er der brug for en toastmaster
- skal kokken præsentere menuen
- hvad skal der ske efter maden
- hvordan får vi ryddet af bordene
- hvem står for baren og hvad skal den indeholde
- skal vi danse
- hvem laver en playliste
- skal der være natmad
– og jeg kunne fortsætte listen lidt endnu.
Jeg er sikker på du har fået fornemmelsen af, at der er mange detaljer at holde styr på i forbindelse med afholdelse af et arrangement. Hvad enten det er en fødselsdagsfejring under private former eller en firmaevent for kunder.
Skal du også i gang med at planlægge og afholde et arrangement af den ene eller anden slags?
Hvis ja, så kan du måske lade dig inspirere af min e-bog, og få sat skub i din egen planlægning.
Vil du have den?
Så hop over på denne side: Skab værdifulde events uden panik i sidste øjeblik og bestil dit eget eksemplar. Så får du det i løbet af kort tid.
Nu vil jeg skynde mig tilbage til planlægningen af min egen 50 års fødselsdagsfest. Ih, hvor jeg allerede glæder mig til festlighederne.